Bekkenpijn…..


Help! Je hebt bekkenpijn. Dit is heel vervelend en toch ook veel voorkomend. Maar omdat het veel voorkomend is, is het nog niet “normaal”.  Met deze blog wil ik uitleggen wat bekkeninstabiliteit en bekkenpijn is, maar ook hoe je er mee om kunt gaan.

Rond de twintigste week van de zwangerschap maakt het lichaam het hormoon relaxine aan. Dit hormoon zorgt ervoor dat je gewrichtsbanden weker worden. Hierdoor kunnen de botten in het bekken gemakkelijker afzonderlijk van elkaar bewegen. Er ontstaat dan meer ruimte voor de baby om bij de geboorte naar buiten te kunnen komen.

De pijn komt het meest opzetten wanneer je plotseling begint met bewegen of wanneer je vermoeid begint te raken. Ook kan het bij bekkeninstabiliteit gebeuren dat het langer duurt voordat je hersteld bent van de vermoeidheid en de bekkenklachten. Bekkenklachten zijn er dus in vele gradaties. Maar alle gradaties moeten serieus genomen worden. Dit omdat de vermoeidheid die het met zich mee brengt, nadelig voor je kindje en de bevalling kunnen zijn.

Bekkeninstabiliteit of bekkenpijn verdwijnt meestal na de bevalling. Dan verdwijnt ook het hormoon relaxine uit het lichaam en worden de gewrichtsbanden weer wat steviger. Het herstel kan echter wel een paar maanden duren en sommige mensen zijn na een jaar pas weer helemaal pijnvrij. Door tijdens je zwangerschap goed met de bekkenpijn om te gaan, zal dit je herstel ten goede komen.

 

Zwangerpijn_750xn

Er bestaat geen behandeling om de bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap weg te nemen. Het belangrijkste is dat je probeert om een goede balans te vinden tussen inspanning en rust. Het is niet aan te raden om helemaal inactief te worden omdat je spieren dan ook verslappen en je alleen maar meer pijn kan krijgen.

Wel kun je bij toenemende klachten of ernstige klachten onder behandeling gaan van een fysiotherapie of een bekkenspecialist. Hij of zij kan je tips geven over je houding en hoe om te gaan met de verhouding tussen inspanning en rust. Verder kunnen ze de spieren in de onderrug en billen los masseren om overspanning tegen te gaan. Ook kunnen ze na de bevalling met jou kijken hoe het beste te revalideren.

Ik zelf heb in mijn beide zwangerschappen erge bekkeninstabiliteit gehad. Bij de 2de ernstiger als bij de eerste. Een bekkenband hielp tijdelijk. Het vangt de instabiliteit niet volledig op, maar zorgt voor een tijdelijk gevoel van stevigheid. In beide zwangerschappen heb ik veel fysiotherapie behandelingen gehad om de spieren los te masseren en dat was erg prettig. Ook heeft de fysiotherapeute mij 2 dagen na de bevalling thuis behandeld en advies gegeven. Ik had “verdiepingsrust”, dat houd in dat je ongeveer 5 dagen zo weinig mogelijk trap loopt. Zij kon mij adviseren hoe ik het traplopen het beste kon doen.

Helaas heb ik in de tweede zwangerschap aan het einde met krukken moeten lopen, maar dit komt gelukkig maar zelden voor.

Ik hoop dat je je bekkenpijn serieus neemt! Ga in gesprek gaat met alle betrokkenen (bijvoorbeeld werkgever en partner) om er voor te zorgen dat jij en je kindje de rust krijgen die je verdient!

Schroom niet om te reageren met meer tips of ervaringen. Ook als je de blog nuttig vind, laat het weten!

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *